ЧЕРВЕНЬ
— РУМ’ЯНЕЦЬ ЗЕЛЕНОГО ЛІТА
Найбільше
загадок існує саме про походження слова червень. Одні вважають, що назві
прислужилося масове цвітіння квітів, зокрема червоних маків і півонії; інші стверджують,
нібито назва пішла від зачервонілих суниць та черешень, які починають визрівати;
дехто схильний пояснювати походження слова тим, що в цей час найяскравіше (найчервоніше)
світить сонце — саме з 20 по 22 червня настає період найвищого сонцестояння, коли
день удвічі перевищує ніч.
Мають, очевидно,
слушність і ті вчені, які пов’язують назву з масовим розплодом городніх та садових
червів і гусені. Але найбільш логічним видається те, що назва червень походить
від червеця — сокоживної комахи кошенілі, з якої раніше виготовляли червону фарбу.
У народі
існувало й побутує нині чимало регіональних назв червня. Ще в Давній Русі первісток
літа називали кресником чи креснем, оскільки язичники пов’язували
своє життя із «небесним вогнем» — сонцем (саме в червні викресався найбільший сонячний
вогонь). Ще називали червень ґедзнем, бо під цю пору з’являються надокучливі
ґедзі, котрі кусають корів та коней. На Гуцульщині зафіксоване й таке означення
червня — гнилець. У цей час настає пора сінокосів та заливних дощів, від
яких сіно часто гнило.
Співзвучні нашій мові назви місяця і в інших слов’янських
народів:
У білорусів — червень;
У поляків — червєц;
У чехів — чєрвєн.
(за В.
Скуратівським)
1 червня — День захисту дітей
У перший
день червня відзначають Міжнародний день захисту дітей — один із найстаріших міжнародних
свят. 1925 року на Всесвітній конференції в Женеві, присвяченій питанню подальшого
розвитку дітей, було прийняте рішення встановити на честь дитячого свята спеціальний
день.
Це припало
на 1 червня, що пов’язане з літом як символічною порою веселого дитинства й часом
проведення конференції.
У цей же
день цього ж таки, 1925 року, в іншій частині світу — Сан-Франциско генеральний
консул Китаю влаштував для китайських дітей- сиріт національне святкування Дуань-уцзе
(фестиваль човнів-драконов). Ця подія дістала розголос у пресі й збіглася з інформацією
про конференцію в Женеві.
1 червня
остаточно закріпилося як Міжнародний день захисту дітей у листопаді 1949 року ухвалою
Ради Міжнародної демократичної федерації жінок. У цього свята є свій прапор: на
зеленому тлі, що символізує життя, свіжість, гармонію, навколо знака Землі розташовані
стилізовані фігурки — червона, жовта, синя, біла й чорна. Знак Землі — це символ
нашого спільного дому, у якому дружньо мешкають діти всіх рас і національностей.
Права дитини
задекларовані в спеціальній Конвенції, що була прийнята Асамблеєю ООН 20 листопада
1989 року.
Міжнародний
день захисту дітей відзначають в Україні з 1998 року. Свято встановлено згідно з
Указом Президента України.
День цей
особливий. 1-го червня відбуваються різноманітні заходи, що підкреслюють увагу
до дитячих прав і до формування гармонійної
особистості, а також благодійні акції, покликані допомогти й підтримати дітей-сиріт,
інвалідів, безпритульних. Діти всього світу мають знати, що їхня доля й майбутнє
турбують дорослих, серед яких не лише батьки, а й президенти.
Зеленим клечанням забарвлюється Трійця
4 червня
цього року весь християнський світ відзначає Трійцю — велике свято на честь триєдиного
образу Бога, який виявляє свою сутність як Бог-Отець, Бог-Син і Бог — Дух Святий.
Кожен із цих трьох образів є різними проявами єдиного Бога, і серед них немає більшого
або меншого: Бог-Отець дає життя Богові-Синові, Дух Святий йде від Бога-Отця. На
знак такої триєдиної сутності Бога й встановлено це свято.
Це свято
завжди припадає на сьому неділю після Великодня, коли природа розквітає й всюди
багато зелені, якою християни традиційно прикрашають своє помешкання. Таке прикрашання
хати м’ятою, чебрецем, молодим кленовим гіллям та іншим зелом називається клечанням.
Тому українці ще називають Трійцю Зеленою неділею.
Клечальної
суботи йшли босоніж до лісу, щоби наламати гілок клену, липи, ясена й оздобити
ними вікна, підлогу, лави, ікони. На Зелені свята, за давніми народними повір’ями,
прокидаються й виходять з води русалки, або, як їх ще називали, навки. Русалки
люблять залоскочувати людей, що купаються в річках чи ставках, затягуючи їх потім
на дно А в лісах і полях блукають мавки — польові русалки, красуні, які заманюють
парубків в хащі, звідки й не вибратися. Тож батьки забороняли дітям й молоді ходити
на луки, до водойм, а також у поля й ліс.
На Трійцю
готували смачні страви й обов’язково прикрашали їх зеленню. Однією з таких страв
є пахучі, ароматні пампушки з часником, які готували до зеленого борщу або до окрошки.
28 червня — День Конституції України
Конституція України — Основний Закон держави Україна. Ухвалена
наша Конституція 28 червня 1996 року. На пам’ять про прийняття Конституції в
Україні щорічно святкується державне свято День Конституції України.
Здійснімо
невеличкий екскурс в історію української конституції, до створення якої долучилося
багато відомих людей і подій.
Перша конституція
Після поразки
в битві під Полтавою гетьман Іван Мазепа зі своїми найближчими прибічниками з числа
козацької старшини разом із залишками українсько-шведської армії опинились на території
Османської імперії, рятуючись від російської армії. Тут, не витримавши великих потрясінь
року, помер Іван Мазепа. Найімовірнішим наступником був близький до гетьмана генеральний
писар — Пилип Орлик. Після його обрання на раді старшин було прийнято документ,
що визначав права і обов’язки гетьмана.
«Конституція
Пилипа Орлика» — договір
гетьмана Війська Запорозького Пилипа Орлика зі старшиною та козацтвом Війська,
який визначав права і обов’язки всіх членів Війська. Укладений 1710 року. Затверджений
шведським королем Карлом XII. Написаний латиною і староукраїнською мовою. Містить
преамбулу та 16 статей. Пам’ятка української політико-філософської та правової думки.
За оцінкою українських істориків є однією з перших європейських конституцій нового
часу. Від усієї старшини та козацтва конституцію Орлика підписав кошовий отаман
Кость Гордієнко.
Таким чином,
конституцію було прийнято 5 (16) квітня 1710 року на зборах козацтва біля містечка
Тягина на правому березі річки Дністер (турецька назва — Бендери, нині це територія
Молдови).
У тексті
документа її автори називають Українську державу Україною, Малою Руссю, Військом
Запорозьким.
Найвищу виконавчу владу
мав гетьман, влада якого була довічною. Законодавча влада надавалася Генеральній
Раді, що виконує роль парламенту й у складі якої були генеральні старшини, цивільні
полковники від міст, генеральні радники (делегати від полків з людей розважливих
і заслужених), полкові старшини, сотники та представники від Запорозької Січі (стаття
6). Генеральній Раді належало працювати сесійно, тричі на рік — у січні (на Різдво
Христове), квітні (на Великдень) і жовтні (на Покрову).
На своїх зборах Генеральна Рада мала розглядати питання про
безпеку держави, спільне благо, інші громадські справи, заслуховувати звіти гетьмана,
питання про недовіру йому, за поданням гетьмана обирати генеральну старшину.
Відповідно до положень конституції гетьман не мав права розпоряджатися
державним скарбом та землями, проводити власну кадрову політику, вести самостійну
зовнішню політику. Йому також було заборонено створювати якусь власну адміністрацію,
він не міг застосовувати покарання до винних.
Але ж чинності
ця конституція не набула, оскільки була написана в умовах вигнання.
«Закони
про тимчасовий державний устрій України» — другий офіційний документ Української Держави.
Виконував роль тимчасової конституції правління за гетьмана Павла Скоропадського.
Оприлюднений 29 квітня 1918 року.
«Закони»
передбачали для українських козаків і громадян обов’язки захисту держави, сплати
податків та відбування повинностей. Гарантувалися права недоторканності особи і
майна, права вільного пересування і вільного вибору праці, права громадян на об’єднання
у громадські організації, свобода слова і друку. Встановлювалася свобода віросповідання,
хоча православну християнську віру було визнано пріоритетною.
Закони Української
Держави проголошували обов’язковими для всіх українських громадян та іноземців,
що перебувають на території України. Усі закони набирали чинності після оприлюднення.
Незнання закону не позбавляло винного відповідальності за його порушення. Законопроекти
розробляли в міністерствах, після чого їх затверджував гетьман. Право тлумачити
закони мав кабінет Ради Міністрів. У грудні 1918 р. «Закони» були скасовані Директорією
УНР.
Конституція УРСР
Радянська
влада, яку встановлювали на українських землях, хотіла юридично підтвердити свою
прихильність до державної незалежності. Із цією метою почалося обговорення української
конституції. 6 березня 1919 року в Харкові почав роботу III Всеукраїнський з’їзд
Рад. На ранковому засіданні 10 березня було розглянуто й затверджено проект першої
Конституції Радянської України. Наступну Конституцію Української СРР (1929) було
розроблено на основі першої Конституції СРСР 1919 року та відбитих у ній засадах
пролетарського інтернаціоналізму і соціалістичного демократизму. Як перша, так
і друга конституція СРСР становили конституції диктатури пролетаріату, конституції
соціалістичного типу.
Конституція України
26 червня
Президент України Л. Д. Кучма оприлюднив Указ про проведення 25 вересня Всеукраїнського
референдуму, щодо прийняття Конституції України. Цей крок Президента, що міг привезти
до розпуску Верховної Ради, змусив її шукати компроміс і прискорив конституційний
процес. 28 червня 1996 р. після 2 діб напруженої безперервної роботи Верховна Рада
України прийняла Конституцію України — Основний Закон нашої суверенної держави.
Світовий
досвід свідчить, що найуспішніше розвивається та суспільна система, у якій найбільш
повно розкривається творчий потенціал людини. Саме вільна й відповідальна особа
є головною рушійною силою сучасної цивілізації, творцем всіх складових суспільних
відносин — політичних, економічних, соціальних, правових, етнічних, конфесійних,
наукових, культурних.
Конституція України
1996 року дала поштовх для продуктивного розвитку усіх галузей національного законодавства
та сфер суспільного життя.Конституція увійшла в суспільне життя як головний оберіг
державності і демократії, гарант незалежності й соборності України. Її найвища
юридична сила, верховенство права, політична, економічна та ідеологічна багатоманітність
— фундаментальні засади, на яких ґрунтується сьогодення і розбудовується майбутнє
українського народу.
За матеріалами
журналу «Я вивчаю українську» ВГ «Основа»
Немає коментарів:
Дописати коментар