Людина, для якої книжка уже в дитинстві стала такою необхідною, як скрипка для музиканта, як пензель для художника, ніколи не відчує себе обділеною, збіднілою, спустошеною" В.Сухомлинський

понеділок, 9 вересня 2019 р.

Календарно-тематичне планування Українська мова 11 клас 2019/2020 (профільний рівень)

11 клас
Українська мова
(профільний рівень)
(140год на рік, 4год на тиждень)
Календарно-тематичне планування для 11-го класу складено відповідно до
Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Українська мова: 10-11 класи. - Профільний рівень / Мацько Л. І., Груба Т. Л., Семеног О. М., Симоненко Т. В. (Наказ МОН України № 1407 від 23. 10. 2017 р.).
Фронтальні види контрольних робіт
Форми контролю
І семестр
II семестр
Перевірка мовної теми
3
3
Письмо:


есе
1
1
переказ
1
1
твір
1
1
Індивідуальні види контрольних робіт
Говоріння:
діалог

1

-
Усний переказ
1
-
Усний твір

1

І семестр
№ з/п
Дата
Зміст програмового матеріалу
Примітки


Мова, індивід, суспільство (4 год)

1

Мова як особлива система знаків, її місце з-поміж інших знакових систем. Проблеми взаємодії мови і культури, мови і соціуму. Роль мови у формуванні й самовираженні особистості.

2

Українська мова в «діалозі культур». Відображення в сучасній українській мові культури інших народів.

3

Українська мова у світі. Українська діаспора. Лінгвістика як наука про мову.

4

Історія мовознавства в особистостях. Видатні мовознавці вітчизняної науки.

5

Урок мовленнєвого розвитку№1. Система функціональних стилів сучасної української мови Поняття стилю мовлення.

6

Урок мовленнєвого розвитку№2 .Підстилі, основні жанри та характерні мовні засоби стилів.

7

Урок мовленнєвого розвитку.№3 Норма літературної мови.

8

Навчальний диктант.



Риторика як наука й мистецтво слова( 8 год)

9

Лінгвістична риторика. Основні поняття риторики: логос, етос, пафос, топос. Ритор і оратор. Риторичні ідеали у різні історичні епохи.

10


Урок мовленнєвого розвитку.№4 Виступ під час дискусії (підготовлений і непідготовлений) на суспільну або морально-етичну теми.
Підготовка до контрольного переказу.
11

Поняття про сучасний риторичний текст.

12-

Уроки мовленнєвого розвитку.№5 Докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням (висловленням власного ставлення до подій, героїв, їхніх учинків та ін.).

13


Інвенція. Диспозиція. Методи викладу матеріалу. Теза й аргументація. Різні види аргументації.

14

Промова. Елокуція й елоквенція як учення про мовну форму промов. Меморія як система усного запам'ятовування промов.

15

Акція. Риторична техніка.

16

Урок мовленнєвого розвитку.№6 Аудіювання текстів різного характеру. Різновиди аудіювання. Аудіювання зразків ораторського мистецтва.

17

Еристика як мистецтво суперечки. Етика полемічної майстерності.

18

Контрольна робота№1. Мова, індивід, суспільство. Риторика як наука й мистецтво слова (тестування).
тематична


З історії риторики й ораторського мистецтва  (4 год)

19

Видатні оратори Давньої Греції.

20

Видатні оратори Давнього Риму.

21
22

Ораторське мистецтво в Україні.



Основи ораторського мистецтва (8 год)

23

Види ораторського мистецтва і жанри. Академічне красномовство, його характерні ознаки, різновиди (наукове, науково-популярне, навчальне).

24

Урок мовленнєвого розвитку№7. Практична риторика. Добір матеріалу, його систематизація

25

Урок мовленнєвого розвитку№8. Композиція ораторського виступу. Особливості побудови вступу, основної частини, закінчення.

26

Судове красномовство, особливості захисного і звинувачувального виступу.

27-28

Урок мовленнєвого розвитку№9. Контрольний твір-роздум на морально-етичну тему в публіцистичному стилі.

29

Духовне красномовство (гомілетика), його жанри і характерні риси.

30

Урок мовленнєвого розвитку№10. Добір аргументів і способів активізації мислення та емоційно-почуттєвої діяльності аудиторії. Види аргументації. Способи встановлення контакту зі слухачами.

31

Урок мовленнєвого розвитку№11. Мовні засоби оформлення тексту ораторського виступу залежно від мети спілкування й адресата мовлення.

32

Соціально-побутове красномовство, його види (ювілейна промова, привітання, тост тощо).

33

Театральна (сценічна) риторика. Педагогічна риторика.

34

Урок мовленнєвого розвитку№12. Вимоги до оратора. Постава, виразність міміки і жестів, їх природність, відповідність змісту викладу.

35

Урок мовленнєвого розвитку№13. Виголошення промови. Роль початкової фрази перед виступом.

36

Урок мовленнєвого розвитку№14. Вимоги до культури мовлення.

37

Види ораторського мистецтва за метою висловлення: інформувальні, переконувальні, розважальні та інші виступи.

38

Урок мовленнєвого розвитку.№15 Спілкування з аудиторією як творчий процес. Прийоми встановлення і збереження контакту з аудиторією.

39

Урок мовленнєвого розвитку.№16 Техніка мовлення. Тональність виступу.

40

Промова, її види.

41

Урок мовленнєвого розвитку.№17 Культура ведення дискусій, полеміки, дебатів професійного характеру.

42

Урок мовленнєвого розвитку №18. Читання мовчки текстів діалогічного і монологічного характеру, в т.ч. електронного, різних стилів, типів і жанрів мовлення. Види читання.

43

Контрольна робота№2. З історії риторики й ораторського мистецтва. Основи ораторського мистецтва (тестування).



Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей із синтаксису, пунктуації і стилістики (24год)

44

Загальна характеристика синтаксичних одиниць. Словосполучення як одиниця синтаксису. Типи словосполучень за морфологічним вираженням головного слова. Типи підрядного зв'язку у словосполученні. Використання синонімічних дієслівних словосполучень у різних стилях.

45

Речення як основна синтаксична і комунікативна одиниця. Стилістичні функції модальних різновидів речень. Риторичне запитання, його стилістичні функції.

46

Пунктуаційні норми. Пунктограми у кінці речення.

47

Граматична основа речення. Порядок слів у реченні як стильова ознака мовлення. Складні випадки координації підмета і присудка.

48

Урок мовленнєвого розвитку№19. Діалог, складений відповідно до запропонованої ситуації, діалог - обмін думками, враженнями (офіційна і неофіційна розмова); обговорення самостійно обраної теми.
Підготовка до контрольного діалогу.
49

Складні випадки кваліфікації другорядних членів речення. Написання прикладки. Порівняльний зворот, його функції в реченні.

50

Пунктуаційні норми. Пунктуаційна помилка. Складні випадки використання розділових знаків. Тире між підметом і присудком у простому реченні.

51

Урок мовленнєвого розвитку №20. Контрольне есе.

52

Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених звертаннями, однорідними членами речення.

53

Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених відокремленими означеннями, прикладками, обставинами.

54

Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених вставними словами і реченнями.

55

Урок мовленнєвого розвитку.№21 Офіційно-діловий стиль: основні ознаки, підстилі, жанри, сфера використання, призначення.

56

Складні і багатокомпонентні речення. Особливості структури га семантики сполучникових (складносурядних та складнопідрядних) і безсполучникових, багатокомпонентних речень.

57

Розділові знаки у складному реченні.

58

Складнопідрядні означальні речення і дієприкметникові звороти; складнопідрядні обставинні речення і дієприслівникові звороти.

59

Складнопідрядні речення з підрядними порівняльними і порівняльні звороти.

60

Період.

61

Контрольна робота.№3 Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей із синтаксису, пунктуації і стилістики: І частина) (тестування).

62

Урок мовленнєвого розвитку№22. Лексичні, морфологічні, синтаксичні особливості, структур офіційно-ділових текстів різних жанрів.

63

Урок мовленнєвого розвитку№23. Ділові папери. Автобіографія, заява, характеристика.

64

Повторення та узагальнення вивченого.


                                                        ІІ семестр
№ з/п
Дата
Зміст програмового матеріалу
Примітки
65

Пряма і непряма мова. Здогадана пряма мова, напівпряма мова. Синоніміка і стилістичні способи передачі прямої мови в тексті.

66

Інтонування речень з прямою мовою, діалогом. Цитування. Основні пунктограми при прямій мові, цитуванні.

67

Урок мовленнєвого розвитку№24. Мовленнєве спілкування в різних навчальних ситуаціях офіційно-ділового характеру. Етика професійного спілкування.

68

Урок мовленнєвого розвитку№25. Ділові папери. Офіційний лист, діловий лист.

69

Урок мовленнєвого розвитку№26. Мовний етикет ділової (телефонної) розмови. Особливості складання повідомлення на електронному носії (електронна пошта).

70

Навчальний диктант.

71

Зміст і будова тексту. Складне синтаксичне ціле як семантико-синтаксична одиниця тексту. Основні пунктограми у зв'язному тексті.

72

Урок мовленнєвого розвитку№27. Ділові папери. Оголошення, розписка, індивідуальний звіт.

73

Стилістичні функції абзацу. Сурядні і підрядні сполучники як засоби зв'язку в тексті. Гіпертекст.

74

Урок мовленнєвого розвитку№28. Діалог на професійну тему. Телефонна ділова розмова.

75

Урок мовленнєвого розвитку№29. Діалог-полеміка, діалог- дискусія, самостійне визначення теми і змісту діалогу.

76

Урок мовленнєвого розвитку№30. Особливості складання повідомлення на електронному носії (електронна пошта).

77

Урок мовленнєвого розвитку.№31 Дискусія з обстоюванням альтернативних поглядів. Дебати.

78

Урок мовленнєвого розвитку№32. Редагування тексту професійної тематики.

79

Дискурс як комунікативний процес і як текст. Професійний дискурс.

80

Зображувально-виражальні засоби синтаксису: синтаксичний паралелізм; риторичне питання, звертання; повторювані сполучники.

81

Контрольна робота№4. Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей із синтаксису, пунктуації і стилістики: ІІ частина) (тестування).



Підготовка до державної підсумкової атестації. Узагальнення і систематизація найважливіших відомостей з української мови (30 год)
Фонетика, орфоепія, орфографія української мови

82

Асимілятивні, дисимілятивні процеси, подовження, спрощення у групах приголосних. Основні чергування звуків.

83

Урок мовленнєвого розвитку№33. Художній стиль: призначення, сфера використання поширення, основні ознаки. Естетична функція мови у художньому творі.

84

Урок мовленнєвого розвитку№34. Ділові папери. Доручення, довіреність, резюме.

85

Складні випадки наголошення слів. Мовні недоліки у вимові й наголосі та шляхи їх усунення.

86

Складні випадки вживання знака м'якшення, апострофа.

87

Написання слів іншомовного походження.

88

Урок мовленнєвого розвитку№35. Джерела багатства й виразності українського мовлення.

89

Написання прізвищ та географічних назв.

90

Написання слів разом, окремо, з дефісом.

91

Правила переносу та скорочення слів.

92

Редагування тексту з орфографічними помилками.

93

Урок мовленнєвого розвитку №36. Бібліографія. Анотація.



Лексикологія і фразеологія української мови

94

Уживання слів у переносному значенні, синонімів, антонімів, омонімів у текстах різних стилів.

95

Урок мовленнєвого розвитку№37. Синонімія як засіб художньої виразності.

96

Урок мовленнєвого розвитку№38. Ділові папери. Протокол (складний), акт.

97

Урок мовленнєвого розвитку№39. Особливості синтаксису художнього тексту.

98

Урок мовленнєвого розвитку№40. Монолог у художньому творі: звернений монолог, внутрішній монолог.

99

Урок мовленнєвого розвитку№41. Переклад текстів різних стилів, типів і жанрів мовлення.

100

Урок мовленнєвого розвитку№42. Реферат на професійну тему.

101

Урок мовленнєвого розвитку№43. Доповідь на науково-популярну або морально-етичну тему.

102-103

Урок мовленнєвого розвитку№44. Контрольний стислий переказ тексту художнього стилю із творчим завданням.

104

Терміни і професіоналізми. Філологічні, лінгвістичні, літературознавчі терміни.

105

Урок мовленнєвого розвитку№45. Відгук про твір мистецтва, кінофільм (телепередачу) у публіцистичному стилі.

106

Фразеологія художнього мовлення, наукова, публіцистична, офіційно-ділова.

107

Урок мовленнєвого розвитку№46. Оцінка використаних автором мовних засобів, аналіз структури тексту. Аналіз мовних засобів щодо адекватності мети висловлювання, відповідності типу, стилю, жанру мовлення.

108

Контрольна робота №. 5Підготовка до ДПА. Фонетика, орфоепія, орфографія, лексикологія і фразеологія української мови (тестування).

109

Урок мовленнєвого розвитку№47. Публіцистичний стиль, сфера його використання, призначення, основні ознаки. Лексичні, морфологічні, синтаксичні особливості публіцистичного стилю.

110

Урок мовленнєвого розвитку№48. Підстилі публіцистичного стилю. Основні жанри публіцистичного стилю: нарис, замітка, стаття.



Морфеміка, словотвір, морфологія української мови

111

Словотвір іменників на позначення назв жителів певного населеного пункту.

112

Творення присвійних прикметників. Творення прикметникових форм від різних географічних назв.

113

Урок мовленнєвого розвитку№49. Інтерв'ю, репортаж, кореспонденція, рецензія.

114

Основні способи творення дієслів, прислівників. Складні, складноскорочені слова, способи їх творення та написання.

115

 Урок мовленнєвого розвитку №50 Контрольне есе.

116

Рід і число іменників, їх стилістичні властивості.

117

Відмінювання іменників.

118

Ступені порівняння прикметників. Відмінювання прикметників.

119

Урок мовленнєвого розвитку № 51. Презентація, реклама.

120

Розряди числівників за значенням, їх характеристика. Паралельне використання відмінкових форм числа.

121

Відмінювання займенників. Явище прономіналізації. Правопис займенників.

122

Урок мовленнєвого розвитку. №52Доповідь для участі в лінгвістичній конференції. Добірка запитань до відео-, прес-конференції.

123

Види, часи, способи дієслів. Особові, родові, числові форми дієслів, їх творення.

124

Перехідні і неперехідні дієслова. Стан дієслова.

125

Урок мовленнєвого розвитку.№53 Формування культури публіцистичного мовлення: способи привернення уваги, принципи побудови, засоби структурування тексту.

126

Творення і правопис дієприкметників і дієприслівників. Дієприкметниковий та дієприслівниковий звороти.

127

Морфологічні типи прислівників. Ступені порівняння означальних прислівників.

128

Урок мовленнєвого розвитку №54. Виступ на зборах, семінарах (підготовлений і заздалегідь не підготовлений).

129

Правопис прислівників і прислівникових сполучень. Мовленнєві помилки у вживанні прислівників і шляхи їх подолання.

130

Правопис складних прийменників та сполучників. Перехід повнозначних слів у прийменники та сполучники.

131-132

Уроки мовленнєвого розвитку№.55 Контрольний твір-роздум на професійну тему в публіцистичному стилі.
Підготовка до контрольного твору.
133

Правопис заперечних часток. Естетична цінність часток і звуконаслідувань.

134

Контрольна робота № 6. Підготовка до ДПА. Морфеміка, словотвір, морфологія української мови (тестування).

135

Урок мовленнєвого розвитку №56. Стаття до журналу або шкільного веб-сайту в публіцис тичному стилі.

136

Урок мовленнєвого розвитку№57. Конфесійний стиль, сфери поширення і головне призначення. Церковні служби, молитва, повчання, проповіді; богослужбові книги, спілкування в конфесіях, культових установах.
Конфесійний стиль
2 год
137

Урок мовленнєвого розвитку№58. Переклади Євангелія. Псалми Т. Шевченка. Основні мовні стильові засоби конфесійного стилю. Маркована (конфесійна) лексика. Старослов'янізми - мовна ознака конфесійного стилю. Інверсійний порядок слів.

138

Урок мовленнєвого розвитку№59. Сфера поширення і головне призначення епістолярного стилю. Основні мовні стильові засоби епістолярного стилю. Тематика листів. Офіційне й неофіційне листування. Побудова епістолярного тексту.
Епістолярний стиль
2 год
139

Урок мовленнєвого розвитку №60. Епістолярний етикет - невід'ємна складова української мовленнєвої культури. Електронне листування.

140

Підсумковий урок.






11 клас
Українська література
(профільний рівень)
(140год на рік, 4год на тиждень)
Календарно-тематичне планування для 11-го класу складено відповідно до
Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів з
українською мовою навчання. Українська література: 10-11 класи. - Профільний
рівень / Усатенко Г. О., Фасоля А. М. (Наказ МОН України № 1407 від
23. 10. 2017 р.).


Обов'язкова кількість видів контролю


І семестр
ІІ семестр
Контрольні роботи у формі:
4
4
• контрольного класного твору;
1
1
• виконання інших завдань (тестів,
3
3
відповідей на запитання тощо)


Уроки мовленнєвого розвитку
2 (у+п)
2 (у+п)
Уроки позакласного читання
2
2
Уроки літератури рідного краю
2
2
Уроки виразного читання
1
1
Перевірка зошитів
4
5












І семестр
№ з/п
Дата
Зміст матеріалу
Примітки
1

Читацький практикум. Читання творів художньої літератури як єдність насолоди й пізнання. Читання як спосіб самореалізації особистості. Особистість, яка читає, - тренд сьогодення. Література художня і нон-фікшн.

2

Повторення вивченого. Стильові риси культурно- історичних епох. Поняття «бароко», «романтизм», «реалізм», «модернізм»: загальна характеристика стилів та прояви їх у літературі й інших видах мистецтва. Жанрова система літератури. Ліричні, епічні та драматичні жанри. Письменник як творча особистість. Громадянська позиція митця як етична проблема.

3

Вступ. Загальні тенденції епохи. Літературний і мистецький авангард. Українська література 1920-1930 років ХХ ст. - новий етап в історії національної культури. Суспільно-політичні умови її розвитку. Відображення в літературі духовних пошуків людини післяреволюційного часу. Різноманітність стильових манер: романтико-героїчна (Ю. Яновський), лірико-імпресіоністична (М. Хвильовий, Г. Косинка), реалістична (П. Панч, А. Головко), експресіоністична (О. Турянський) та інші.

4

«Розстріляне відродження» як духовно-культурне та літературно-мистецьке покоління 20-х-30-х рр. в Україні, яке залишило по собі високохудожні твори в літературі, філософії, живописі, музиці, кінематографії і театрі, і яке було знищене сталінським тоталітарним режимом.

5

Авангардизм - напрям у мистецтві XX століття як прояв руйнуванням традиційних форм і канонів. Стильові течії авангардизму. Художні пошуки митців, які заперечують традицію. Передумови появи авангарду початку ХХ століття у Європі та в Україні. Суспільно-історичні особливості розвитку авангардизму 10-30 рр. ХХ ст. в українській культурі. Харківська літературно-мистецька група «Авангард», очолювана Валер'яном Поліщуком. ТЛ: авангардизм як «мистецтво протесту і руйнування».

6

Михайль Семенко - представник «розстріляного відродження». Життєвий і творчий шлях поета-футуриста. Творче обдаровання М. Семенка: музика, кінематографія. Активна видавнича діяльність митця. 2012-й - рік Семенка в Україні. Повне видання творів до 125-річчя митця (2017 р.) ТЛ: футуризм.

7

«Місто» як прояв захоплення містом, яке живе своїм інтенсивним, повноцінним життям. Особливості версифікації та строфіки. Образ ліричного героя, який відчуває неспокій міста. «Бажання» - вірш-медитація у формі верлібра. Значення творчості Михайля Семенка для розвитку української літератури. ТЛ: верлібр як жанр авангардистської поезії.

8

Модернізм. Особливості модернізму в українській літературі 20-30-х років ХХ ст., зв'язок із модернізмом кінця ХІХ - поч. ХХ ст. Проблема митця і влади, свободи творчості й тиску тоталітарної машини. Творчі пошуки модерністів і суспільно-політичні реалії післяреволюційної України.

9

«Київські неокласики» як прояв неокласицизму. «П'ятірне гроно» українських неокласиків. Тематика, проблематика, образна система творчості (оглядово). Неокласики як літературні критики та теоретики українського модернізму. Максим Рильський. Філософічність, афористичність його лірики. Мотиви пошуків душевної рівноваги, краси в житті та в душі, вітаїзм, сповідальність, життєлюбство. Перекладацький доробок М. Рильського (оглядово). А. Міцкевич «Пан Тадеуш». ТЛ: неокласика.

10

«Солодкий світ!..» - усвідомлення неповторності кожної хвилини буття. «У теплі дні збирання винограду» - вишуканий зразок інтимної лірики. Краса природи, краса людини та її почуттів. Звернення до античних образів. Жанр сонета у творчості митця. Ліризм поезії М. Рильського як пошук людиною гармонії у соціально- політичних лихоліттях доби. ТЛ: сонет.

11

Осип Турянський. Огляд життя і творчості письменника й літературного критика, поліглота, учителя середніх шкіл Галичини. «Поза межами болю» - типовий експресіоністичний твір, антивоєнна психологічна повість- поема про часи Першої світової війни. Різні погляди на визначення жанру твору.
ТЛ: експресіонізм (поглиблено); поема у прозі; повість- поема.

12

Особливості композиції твору. Проблематика твору: держава й людина; війна й людина; війна й політичні амбіції владної верхівки; влада грошей.

13

Центральна ідея твору - у найскладнішій ситуації людина залишається людиною, та зберігає духовні й моральні цінності.

14

Володимир Свідзинський. Основні віхи життєвого і творчого шляху. В. Свідзинський - перекладач античності; автор першого повного перекладу «Слова про Ігорів похід» сучасною українською мовою. «Несучасна сучасність» В. Свідзинського. Проблема митця і свободи творчої особистості та творчості у тоталітарній системі. Домінанта творчого мислення митця - пам'ять як опір забуттю і небуттю, як своєрідна антитеза «проминальності» та «зникомості» сьогодення («Холодна тиша. Місяцю надламаний...»).

15

Ідея єдності люди з природою, яка дає їй сили, і яка оточує людину. Міфологічні витоки уваги до природи. Фольклорні образно-символічні засоби вираження єдності людини, її пам'яті, її внутрішнього стану і природи («Прозорий січень небо розтворив»).
ТЛ: художній міфологізм, міфологічні образи; фольклоризм поезії.

16

Урок позакласного читання №1. Поезії Майка Йогансена.

17

Бо  Богдан-Ігор Антонич. Творчий шлях аполітичного митця. Заборона та визнання. Лемківська етнічна традиція як джерело художнього світу поета та авторського стилю. «Зелена євангелія» - нерозривна єдність природи й людини, ідея життєствердження. Поєднання язичницьких мотивів із християнськими («Різдво», «Коляда»). Особливості фольклоризму у літературі минулих часів та творчості Антонича.
ТЛ: художній міфологізм, міфологічні образи; фольклоризм поезії.

18

Читацький практикум. Комплексний аналіз поезії Б.-І. Антонича. Лірична поезія. «Ключі» до прочитання й аналізу образно-символічної системи. Літературознавчий аналіз поетичного твору як одна з форм прочитання твору.

19

Контрольна робота. №1 Творчість М. Семенка, М. Рильського, О. Турянського, В. Свідзинського, Б.-І. Антонича
(тестування).

20

Євген Плужник. Огляд життєвого і творчого шляху типового представника «розстріляного відродження». «Вчись у природи творчого спокою...» - взірець пейзажної лірики. «Ніч... а човен - як срібний птах!..» - лірична медитація. Особливості поетики мариністично-символічної поетичної мініатюри. ТЛ: пейзажна лірика; лірична медитація.

21

Творчість митців-політичних емігрантів. «Празька школа» в українській літературі та громадському життя. Життєвий і творчий шлях письменника, літературного критика (оглядово). Євген Маланюк - поет-симфоніст. Утвердження державності України - центральна ідея поетичного Універсуму Євгена Маланюка.

22

«Один вечір» - взірець інтимної лірики; художні засоби вираження почуттів ліричного героя. «Напис на книзі віршів..» - ліричний роздум про призначення поезії, важливості місії поета закарбовувати свій час для нащадків.

23

«Під чужим небом» - ліричний роздум про митця у вигнанні; туга за рідною землею. «Малоросійство» - палке таврування «комплексу малоросійства» як наскрізна тема роздумів митця; осмислення ідентичності українства. Особливості жанру.
ТЛ: публіцистична стаття; літературні засоби вираження думки у статті.

24

Урок виразного читання. № 1Декламування поезій Є. Плужника та Є. Маланюка.

25

Віктор Домонтович (Петров). Основні віхи життєвого і творчого шляху. Художньо-естетичне тяжіння митця до угруповання неокласиків. В. Домонтович - один із фундаторів інтелектуальної урбаністичної прози в українській літературі. «Дівчинка з ведмедиком» - філософсько-інтелектуальна повість про інтелігенцію Києва 20-30 років ХХ століття. ТЛ: філософсько-інтелектуальний роман.

26

Зіна Тихменєва як представниця національної еліти, втілення нового способу життя, переконань, уявлень та прагнень. Філософічність повісті - розмірковування персонажів як текст в тексті (наприклад, роздуми ІполітаВарецького про спадщину Ніколо Макіавеллі).

27

Причини «несвоєчасності» прочитання роману сучасниками. Композиційна особливість філософсько- інтелектуального роману - розгортання оповіді в різних часових і просторових вимірах. Актуальність жанру інтелектуального роману в сьогоденні.

28

Микола Хвильовий. Життєвий і творчий шлях митця. Роль М. Хвильового у літературному і суспільному житті 1920-х років. «Романтика вітаїзму» як світоглядна домінанта митця часів революції. Діяльність М. Хвильового в об'єднанні ВАПЛІТЕ; участь у літературній дискусії 1925-1928 рр.

29

«Я (Романтика)» - новела про внутрішній розкол особистості у час революційних трансформацій. Проблема внутрішнього розколу людини між гуманізмом і фанатичною відданістю революції.

30

Образ ліричного героя «Я». Образ матері як символ істинного «я» ліричного героя. Символічність новели. Посвята новели та її особливості. ТЛ: символ у літературі; символічний образ та його значення (поглиблено).

31

«Кіт у чоботях» - імпресіоністична настроєвість твору; емансипація і наслідки революційної трансформації особистості; образ Гапки - Товариша Жучка революції.

32

Контрольна робота. №2 Творчість Є. Плужника, Є. Маланюка, В. Домонтовича, М. Хвильового (розгорнуті відповіді на запитання).

33

Юрій Яновський. Творча біографія письменника. Ю. Яновський і кіно. Романтичність світовідчуття і новаторство митця. Романтизована стихія національно- визвольного руху (роман «Чотири шаблі»).

34

«Майстер корабля»: роман-містифікація, динамічний, модерний сюжет, умовність фабули, зміщення часопростору.
ТЛ: художній час і простір; роман-містифікація.

35

Проблеми творення нової української урбаністичної культури; самоусвідомлення і пошук власного «я» новою українською людиною в новій дійсності.

36

Прототипи персонажів твору та їхнє неоромантичне представлення - То-Ма-Кі, Режисер, Сев, Тайах; символічні образи Міста, Моря. Морально-етичні колізії твору. Національне крізь призму загальнолюдського.

37

Валер'ян Підмогильний. Життєвий і творчий шлях письменника - типова доля безкомпромісного митця в тоталітарному суспільстві. Розвиток інтелектуально- психологічної роману. В. Підмогильний-перекладач.

38

Роман «Місто» - тяглість та новизна урбаністичної теми в українській літературі. Тематично-проблемна домінанта - зображення «цілісної» людини в єдності біологічного, духовного, соціального.

39

Образ українського інтелігента Степана Радченка, вихідця із селян, еволюція його характеру, проблеми ствердження в міському середовищі. Неоднозначність образу Степана Радченка. Морально-етичні колізії твору.

40

Урок мовленнєвого розвитку№1. Усна характеристика жіночих образів роману.

41

«Роман на одну частину» «Невеличка драма». Бажання «вийти за межі» як екзистенціалістська модель буття; філософія жіночого існування; динаміка тематики емансипації та фемінізму в українській літературі. Проблема «свобода вибору та вибір свободи» в романі. ТЛ: бінарні опозиції в романі; форми художнього вираження.

42

Образ Марти Висоцької. Форми художнього вираження героїні. Образи Ліни, Ірен, Марії Миколаївни та Тетяни Ничипорівни як носії патріархального світогляду. Образ Дмитра Стайничого у контексті бінарних опозицій роману: раціонального / ірраціонального, маскулінного / фемінного, духовного/тілесного тощо.

43

Контрольна робота.№3 Письмовий твір за творчістю Ю. Яновського та В. Підмогильного (теми - на вибір учителя).

44

Урок позакласного читання. Новели Григорія Косинки.

45

Модерна драматургія і театр. Розвиток нового українського театру («Березіль» Леся Курбаса, Харківський театр ім. І.Франка), драматургії 1920-1930 рр. (від ідеологічних агіток до психологічної драми). П'єси В. Винниченка, М. Куліша, І. Дніпровського, І. Кочерги, Я. Мамонтова на перетині традицій «корифеїв», зарубіжної класики і модерної драматургії. Пошук модерних форм сценічного мистецтва. Роль театру «Березіль» у суспільному й культурному житті України. Європейський контекст творчих пошуків Л. Курбаса. Експресіонізм як естетична домінанта творчості митця.

46

Микола Куліш. Трагізм життя і творчий злет драматурга. Співпраця із театром Л. Курбаса. Національний матеріал і вселюдські, «вічні» мотиви та проблеми у п'єсах.

47

Сатирична комедія «Мина Мазайло». Проблема готовності українського суспільства бути українським (на прикладі позиції, поведінки дійових осіб). Специфіка комедійного жанру: про серйозне легко, грайливо. ТЛ: сатирична комедія.

48

Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації (Мина, Мокій, дядько Тарас, тьотя Мотя). Сатиричне викриття бездуховності обивателів, що зрікаються своєї мови, культури, родового коріння. Актуальність п'єси в сьогоденні.

49

«Патетична соната» - драматична опозиція високої мрії і потворної дійсності. Проблема вибору людиною між мрією, покликом душі і дійсністю. Необарокова організація часу й простору у п'єсі; особливості композиції. Християнські алюзії та способи драматургічного вирішення їх. ТЛ: необароко.

50

Вибір Мариною пари як конфлікт вірності поклику душі й ідеологічних переконань. Образ Ілька Юги як головного персонажа і коментатора подій.

51

Урок мовленнєвого розвитку.№2 Написання вітального слова на честь драматурга Миколи Куліша.

52

Іван Багряний. Основні віхи життя й творчості митця, його громадянська позиція. «Тигролови» - український пригодницький роман з автобіографічними елементами. Проблематика роману: свобода особистості й свобода волі. Жанрові особливості: динаміка сюжету, неоромантичність. ТЛ: пригодницький роман; автобіографізм у романі.

53

Герої-антиподи: Григорій Многогрішний і майор НКВС Медвин та їхній морально-етичний двобій.

54

Символіка роману, ідея перемоги добра над злом. Популярність твору в повоєнній Європі. Актуальність для нашого часу.

55

Читацький практикум. «Щоденник» Олеся Гончара як свідчення епохи. «Ключі» до прочитання «Щоденника» як жанру літератури. «Щоденник» О. Гончара як прояв екзистенційних пошуків митця ХХ століття.

56

Олександр Довженко. Трагічна й велична творча біографія митця. Класик світового кінематографу, засновник поетичного кіно. Романтизм сприйняття світу, який реалізується в настанові «бачити зорі в калюжах». Довженко-графік. Довженко-прозаїк. Довженко - сценарист і режисер кіно. «Зачарована Десна» - маніфест величі й краси рідної землі. Автобіографічна основа твору, медитативна сповідальність оповіді. Поєднання минулого й сучасного. ТЛ: кіноповість.

57

Два ліричні герої у творі: малий Сашко і зріла людина. Морально-етична проблематика кіноповісті.

58

Оповідання «Мати» як гімн невмирущій красі українки. Особливості композиції, часо-просторової організації твору. Образотворення. Публіцистичні елементи оповіді, роль їх.

59

Новела «Воля до життя». Ідейна домінанта - ніколи не втрачати надії, до останньої миті боротися за життя. Образ Воїна у творі: солдата Івана Карналюка і лікаря-хірурга Миколи Дудка. Психологічний портрет героїв та засоби художнього вираження. Проблема війни і цінності людського життя. ТЛ: психологічний портрет.

60

Читацький практикум. Кіноповість як літературний жанр. «Ключі» до прочитання кіноповісті. Синтез вербального й зображального у творі.

61

Контрольна робота.№4 Творчість М. Куліша, І. Багряного, О. Довженка (тестування).

62-63

Уроки літератури рідного краю № 1-2. Літературні персоналії територіальної громади (проза).

64

Повторення та узагальнення вивченого.











                                                            ІІ семестр
№ з/п
Дата
Зміст матеріалу
Примітки
65

Шістдесятництво як суспільне і мистецьке явище.
Культурно-історичні витоки та естетичний світогляд шістдесятників. Рух до лібералізації і демократизації суспільства у західноєвропейському світі.

66

«Шістдесятництво» як феномен українського опозиційного руху. Дослідження впливу гуманістичної західної культури на формування поглядів шістдесятників. Естетичні засади «шістдесятництва». Поява політичної публіцистики та літературної журналістики. Статті І. Дзюби, Є. Сверстюка, В. Стуса та інших.

67

Василь Симоненко - «витязь молодої української поезії» (О. Гончар). Творча біографія митця. Традиційність його лірики. Образ України, громадянський вибір поета («Задивляюсь у твої зіниці. »). Інтимна лірика В. Симоненка («Є в коханні і будні і свята»).

68

«Казка про Дурила» - казка для дорослих, алегорична розповідь про втрачену й віднайдену Батьківщину. Особливості жанру. Пошук автором форм історіософського та національного міфотворення. ТЛ: алегорія (поглиблено); поема-містерія.

69

Дмитро Павличко. Основні відомості про поета, перекладача, політика й громадського діяча. Громадянські мотиви лірики. Пісенна лірика Д. Павличка, її популярність. Вірш «Два кольори», який став народною піснею. Національний колорит поетичних образів, роль антитези.

70

Збірка любовної лірики «Таємниця твого обличчя» (оглядово). Використання фольклорних, персоніфікованих образів для передачі глибокого почуття кохання («Найдовша з усіх доріг»).

71

Іван Драч. Основні відомості про поета, сценариста, громадського діяча. Дух шістдесятництва у творчості І. Драча. «Балада роду» зі збірки «Балади буднів» - поєднання філософічних роздумів про загальнолюдські цінності із картинами буденними, приземленими за своїми зовнішніми ознаками, але значними за своєю глибинною суттю. «Крила» («Новорічна казка») - метафоричні роздуми про сенс життя людини; образ крил як вічне прагнення людини до творчої мрії.

72

Образ дядька Кирила як символ нездатності людини осмислити висоту духу, нездатність подолати тяжіння мізерних потреб.

73

Микола Вінграновський. Основні відомості про поета, прозаїка, перекладача, кіномитця, сценариста. «Цю жінку я люблю» - взірець інтимної лірики. «Губами теплими і оком золотим» - вірш з однойменної збірки, у якій органічно переплелися картини природи, спогади дитинства, інтимна лірика, предметна реальність світу, химерія і казка, добра витівка і гумор, затамована жура.

74

Борис Олійник. Огляд життя і творчості українського поета, перекладача, дійсного члена НАНУ, голови Українського фонду культури, Героя України. «Вибір» - возвеличення прагнення кожної людини мати свій життєвий вибір. Поетика твору, художні тропи, які фокусують його ідею. «Пісня про матір» - уславлення узагальненого образу всіх матерів і кожної з них; прекрасних жінок, здатних на самопожертву заради своїх дітей. Поетика образу матері. ТЛ: художня деталь (поглиблено); балада (поглиблено); кольористика в поезії.

75

Урок мовленнєвого розвитку №3. Написання асоціативного етюду за рядками поезії В. Симоненка, Д. Павличка, І. Драча, М. Вінграновського, Б. Олійника (на вибір).

76

Контрольна робота № 5.Творість В. Симоненка, Д. Павличка, І. Драча, М. Вінграновського, Б. Олійника (тестування).

77

Григір Тютюнник. Основні відомості про життєвий шлях і творчу долю митця. Редакторська і журналістська діяльність (газета «Літературна Україна», видавництво «Веселка»). Гр. Тютюнник - сценарист. Екзистенціалізм як стильова домінанта митця. Перегук стильових рис В. Стефаника і Гр. Тютюнника. Гр. Тютюнник - перекладач російського письменника В. Шукшина.

78

Оповідання «Три зозулі з поклоном». «Вічна» тема «любовного трикутника» в новітній інтерпретації. Образ любові як утілення високої християнської цінності, яка вивищує людину над прагматичною буденністю, очищає її душу. Зміщення часових площин як художній прийом. Роль художньої деталі в розкритті характеру, ідеї. ТЛ: художній символ; психологічна деталь.

79

Урок виразного читання № 2. Читання напам'ять прозового уривка з оповідання «Три зозулі з поклоном».

80

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця. Роль та значення у суспільному та культурному житті України.

81

Особливості індивідуального стилю (філософічність, історизм мислення, традиційність, інтелектуалізм, публіцистичність). Тематика й проблематика збірок поетеси.

82

«Страшні слова, коли вони мовчать» - ліричний роздум про значення слова в житті людини, суть мистецтва. «Життя іде.» - роздуми поетеси про сенс життя. Засоби персоніфікації для передачі стрімкості часу, миттєвість людського життя в часі.

83

«Доля» - поезія про нелегку долю поета. Символічний образ «чудернацького базару», де продаються долі. «Моя любове, я перед тобою» - роздум про збереження особистості у вирі розбурханих почуттів ліричної героїні. Поетичні форми вираження почуттів.

84

Історико-фольклорна основа історичного роману у віршах «Маруся Чурай». Духовне життя нації крізь призму нещасливого кохання. ТЛ: роман у віршах.

85

Центральні проблеми: митець і суспільство, індивідуальна свобода людини. Образ Марусі Чурай. Значення роману у житті України. Пісні Марусі Чурай (повторення вивченого в попередніх класах).

86

Урок мовленнєвого розвитку №4. Усна характеристика інших персонажів роману «Маруся Чурай».

87

Василь Стус - український поет, перекладач, прозаїк, літературознавець, правозахисник. Один із найактивніших представників українського культурного руху шістдесятників.

88

Загальний огляд творчості (відчуження від світу, проблема вибору, стан трагічної самотності й активної дії, формування себе; атмосфера розтлінного духу тоталітарної системи). Узагальнені образи крізь призму індивідуальної долі.

89

Поезія Стуса - взірець «стоїчної» поезії у світовій ліриці («Крізь сотні сумнівів я йду до тебе. », «Господи, гніву пречистого.»). ТЛ: «стоїчна» поезія.

90

Екзистенційна (буттєва) проблема вибору, віра в себе, надія на здолання всіх перешкод. Упевненість у своєму виборі («Як добре те, що смерті не боюсь я..»). ТЛ: екзистенціалізм (поглиблено).

91

Приклад великої мужності й сили духу («На колимським морозі», «Пам'яті Алли Горської»).

92

«Феномен доби (сходження на голгофу слави)» (оглядово) - філософсько-екзистенційний роздум про Митця у тоталітарному суспільстві. В. Стус про П. Тичину.

93

Читацький практикум. «Листи до матері з неволі» Валерія Марченка. «Ключі» до читання епістолярію. Листи Валерія Марченка як свідчення епохи.

94

Урок позакласного читання № 2. Поезії Ігоря Калинця.

95

Контрольна робота № 6. Письмовий твір за творчістю Гр. Тютюнника, Л. Костенко, В. Стуса (теми - на вибір учителя).

96

Література епохи «соціалістичного реалізму» (оглядово).
Літературний процес 50-х-90-х рр. ХХ ст. Переважання епічних форм. Жанрова й тематична специфіка. Перевага ідеологічного начала у творах соціалістичного реалізму. Причини звернення до історичної тематики.

97

Олесь Гончар.«Собор» - проблемно-філософський роман. ТЛ: проблемно-філософський роман.

98

Важливі соціальні та національні проблеми у творі.

99

Василь Земляк. «Лебедина зграя» як зразок «химерної прози».
ТЛ: «химерний роман».

100

Проблематика революції і громадянської війни крізь призму національних характерів і типів. Особливості жанру і стилістики письма.

101

Роман Іваничук. «Мальви» - історичний роман про зраду і яничарство. Історична основа твору - активна діяльність яничарського корпусу в Османській імперії 1638-1648 рр.

102

Особливості характеротворення персонажів.

103

Павло Загребельний. «Роксолана» - масштабний історичний роман про часи ХУ-ХУІ ст.

104

Образ Роксолани, дивовижної дівчини з Прикарпаття Анастасії Лісовської.

105

Валерій Шевчук. «Дім на горі» - роман-балада про любов. ТЛ: «роман-балада».

106

Ідея формування особистості через психо-інтуїтивне пізнання її долі, за умови, що вона творилася не лише за логікою національної доцільності, а й слідує передусім за почуттями.

107

Кримськотатарська література.ЕрвінУмеров. Життєвий і творчий шлях кримськотатарського письменника як відображення історії народу.

108

Е.Умеров - король сучасної кримськотатарської малої прози. Тема депортації кримських татар - наскрізна у творчості митця.

109

«Самотність» - розповідь про останній день життя пса Сабирли, через відчуття якого подано найдраматичнішу сторінку в історії кримських татар.

110

Символічність образу Сабирли.
ТЛ: художня деталь (поглиблено); алегорія (поглиблено).

111

Контрольна робота №7. «Література епохи «соціалістичного реалізму» й кримськотатарська література» (розгорнуті відповіді на запитання).

112

Постмодернізм і постпостмодернізм. Постмодернізм як продукт постіндустріальної епохи. Історико-культурна ситуація наприкінці ХХ - на початку ХХІ ст. Визначальні риси постмодернізму. Стильове розмаїття, експериментаторство, пошуки нових форм і нових тем. Література масова, популярна (її інтенсивний розвиток). Постмодернізм як один із художніх напрямів мистецтва 1990-х років, його риси. ТЛ: постмодернізм як художній напрям.

113

Постпостмодернізм і література сьогодення. Естетика постпостмодернізму. Риси стилю.

114

Поезія. Ігор Римарук. «Обнови» - типова постмодерна стилістика й поетика вірша; центральна ідея - покликання й призначення людини на землі, коли завжди є проблема вибору життєвого шляху.

115

Василь Герасим'юк. «Аркан» - філософський верлібр про призначення чоловіка в житті, про чоловічу дружбу.

116

Юрій Андрухович. «Астролог», «Пісня мандрівного спудея», «Козак Ямайка».

117

Юрій Іздрик. «Вишиванка», «Молитва». Ю. Іздрик як один із творців «Станіславського феномену»; пошук форм вираження нового світовідчуття і нового світогляду у поезії; роль візуалізація у творчості поета (ідея і візуальний прояв «вишиванки»); синтез національного і загальнолюдського у його творчості; спосіб поетичного вираження почуттів в естетиці постмодернізму.

118

Марія Матіос. «Триєдина перспектива (цикл); «Прості вірші» (цикл) - поезія як прояв сильної жінки в сучасному світі, яка може залишатися жіночною.

119

Сергій Жадан. «Музика, очерет.», «Смерть моряка». Збірка «Тамплієри» - поетичний щоденник за 2015-й - першої половини 2016 року. Широкий жанрово-тематичний діапазон поезії - від публіцистики до лірики.

120

Проза, есе. Галина Пагутяк. «Зачаровані музиканти» - роман фейєрія; села й містечка Галичини як прояв місцевого колориту та історичного тла оповіді; містичні й міфологічні алюзії в романі; ідея єдності людини з її витоками і природою, в якій вона живе; особливість авторського стилю письменниці.

121

Мирослав Дочинець. «Криничар».

122

Юрій Андрухович. «ЗЬеусЬепкоізОК» - есе, у якому автор звертає увагу на потребу нового осмислення класичної літератури. Актуальність потреби пошуку Тараса Шевченка з «людським обличчям».

123

Оксана Забужко. «Казка про калинову сопілку» - повість- притча; міфологічна основа повість; жіноча версія леґенди про Каїна і Авеля, яка обертається напруженою психологічною драмою. Образи сестер - Ганни-панни та Олени як казкові моделі дідової і бабиної дочок. Понадчасовість образу-символу калини у повісті.

124

Сергій Жадан. «Ворошиловград», «Інтернат». «Ворошиловгард» - твір жорсткий, меланхолійний та реалістичний про людину, яка намагається протистояти тиску бездуховного прагматизму сьогодення і відвойовує своє право на буття. Часові шари та їхнє переплетіння в романі. «Вчорашнє» як екзистенційна сталість для героїв твору. Система образів і персонажів роману.

125

Марія Матіос. «Майже ніколи не навпаки» - сімейна сага в новелах. Міфологічні витоки в романі. Біблійні алюзії, роль їх. Особливості оповіді й характеротворення.

126

Софія Андрухович. «Фелікс. Австрія» - бестселер по-галицьки. Зображення епохи через хронотоп провінційного містечка. Особливості оповіді - щоденник головної героїні Стефи. Психоаналітичні підвалини системи персонажів. Урбаністичний психологічний роман новітнього часу.

127

Драматургія. Олександр Ірванець. «Маленька п'єса про зраду» - жанр антимюзиклу; типово постмодерні літературні і музичні ремінісценції й алюзії.

128

Центральна тема - розгляд феномену зради, виявлення її природи на всіх рівнях: інтимних, дружніх стосунках, у певному соціальному середовищі, у суспільстві в цілому, у конкретному часі, за певних політичних умов і незалежно від них.

129

Читацький практикум. Читання творів сучасної актуальної літератури. «Ключ» до прочитання постмодерних і постпостмодерних творів. Деконструкція і дешифрація як один із методів прочитання.

130
131

Урок позакласного читання №.3 -4Оповідання Євгенії Кононенко.

132

Контрольна робота. № 8«Постмодернізм і постпостмодернізм» (тестування).

133
134

Уроки літератури рідного краю № 3-4. Літературні персоналії територіальної громади (поезія).

135-
136
137
138
139

Бесіда про твори, вивчені впродовж навчального року. Зосередження уваги на художніх особливостях, новаторстві їх (на тлі відповідного відрізка часу).

140

Підсумковий урок.


Немає коментарів:

Дописати коментар